Followers

Thursday, April 30, 2009

HARI BUKU DAN HAK CIPTA SEDUNIA





Salam Buat Semua

Isnin 27 April yang lalu SMK Seri Bemban telah mengadakan sambutan Hari Buku dan Hak Cipta Sedunia anjuran Pusat Sumber Sekolah.Sepatutnya hari buku ini dijalankan pada 23 April seperti yang disarankan oleh Majlis Buku Kebangsaan Malaysia ( MBKM )tetapi kerana beberapa kekangan yang tidak dapat dielakkan maka hari tersebut terpaksa dijalankan pada 27 April 2009.

Sebenarnya Hari Buku dan Hak Cipta Sedunia (World Book and Copyrights day ) telah diraikan semenjak tahun 1996. Pertubuhan Pendidikan Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu ( UNESCO ) telah menetapkan 23 April setiap tahun sebagai hari yang istimewa. Setiap tahun lebih daripada 100 buah negara merayakan Hari Buku dan Hak Cipta Sedunia dengan pelbagai aktiviti yang melibatkan promosi galakan membaca, kegiatan penerbitan dan perbukuan dan perlindungan harta intelek melalui hak cipta. Sehubungan dengan itu Majlis Buku Kebangsaan Malaysia menyarankan agar hari 'istimewa' ini turut dijayakan dalam perhimpunan khas di peringkat sekolah.

Antara matlamat ialah mengembangkan budaya membaca dalam kalangan warga sekolah di seluruh negara. Program ini jugak berobjektifkan untuk meningkatkan minat membaca dalam kalangan masyarakat. memberi pendedahan kepada masyarakat mengenai adanya hari untuk buku dan hak cipta sedunia yang diiktiraf oleh badan antarabangsa dan memberi peluang kepada masyarakat terutama pelajar untuk menjalankan aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan perbukuan.

TEMAN-TEMAN FP dan BLOGgerS

Search This Blog