Followers

Thursday, September 23, 2010

MINUMAN RINGAN BERALKOHOL

SUMBER DARI MALAYSIARIA. THANKS EN AMAT.

Salam buat semua


Contoh minuman ringan beralkohol atau Alcopops

Label warna warni tu dan warna minuman seperti warna pink oren, hijau memang budak budak akan suka


kalau tengok dan bila minum je mesti boleh ketagih. Kandungan di botol sukar dibaca dan terlindung dgn warna warni label tu. Pengguna akan sangka minuman tu perisa buah buahan biasa tanpa mengetahui ada alkohol di dlmnya.

Bukan baru kes ni , pasaran minuman alcopops ni sudah lama berada di Malaysia dan negera jiran kita Indonesia pun berasa bimbang tentang ketagihan kanak kanak dan remaja dengan minuman alkohol warna warni ni.

Kandungan alkohol tu boleh memberi kesan buruk kepada otak kanak kanak, merosakkan gigi dan boleh ketagihan jika diambil kerap.


MOHAMED menunjukkan sebahagian minuman ringan beralkohol menggunakan label buah-buahan di pejabatnya di Pulau Pinang semalam.


GEORGE TOWN - Kerajaan digesa mengharamkan minuman ringan beralkohol yang menggunakan label buah-buahan kerana ia dibimbangi menjejaskan otak penggemarnya terutama pelajar dalam jangka panjang.

Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), S. M. Mohamed Idris berkata, satu kajian hasil daripada aduan guru-guru mendapati, sekelompok pelajar sebuah sekolah di barat daya Pulau Pinang telah ketagih minuman tersebut.

Beliau berkata, terdapat 15 jenis minuman mengandungi alkohol sehingga 5.5 peratus kini dijual secara meluas di pasar raya dan kedai 24 jam di negeri itu.

Menurutnya, ia juga diletakkan sebaris dengan minuman biasa dan boleh dibeli oleh sesiapa sahaja termasuk remaja dan kanak-kanak.

"Penjualan minuman dengan harga di antara RM4 hingga RM10 sebotol ini bertentangan dengan undang-undang yang melarangnya dibeli oleh individu berumur 18 tahun ke bawah,'' katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

2 comments:

KSWSK said...

mcm2 cara dorang nak kasi kita terminum alkohol ni...

Kak Jie Jie said...

betul tu Wa. Jadi kita kena lah hati2 bila memilih minuman di pasaran. Jalan yang paling selamat buat minuman kita sendiri.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...